fbpx
Selecteer een pagina

De geboorte van SPEEDY WORKING MOTORCYCLES

In het begin van de jaren zeventig groeide de populariteit van de endurance-races en kregen de Italiaanse 4-takt motoren het steeds lastiger tegen de krachtiger 2-takten uit het buitenland. Om deze dreiging het hoofd te bieden, besloten twee vrienden die een passie voor off-road deelden, om in 1971 hun eigen motorfietsen te bouwen en SWM (kort voor Speedy Working Motors) op te richten.

In het hoofdkwartier in Rivolta d’Adda werden drie modellen met 50, 100 en 125 cc Sachs-motoren ontwikkeld die tijdens hun racedebuut al mooie prestaties neerzetten. Ook maakten de vooruitstrevende techniek en het moderne én originele design van de motorfietsen indruk op het publiek.

Palmares

Van bij de eerste wedstrijden was SWM zeer concurrentieel en gedurende meer dan een decennium verzamelde het merk vele ereplaatsen in off-road wedstrijden. Het internationale debuut vond plaats in Spanje in 1971, tijdens een race van het Europees Kampioenschap waarin Pierluigi Rottigni tweede werd in de 125cc klasse en Giuseppe Signorelli derde in de 100cc klasse. Dat was het begin van een omvangrijk palmares, met onder andere de Italiaanse Motorcross 125cc titel van Afro Rustignoli en de bronzen medaille van Rottigni in de Europese 125cc endurance-klasse.

Deze overwinningen zorgden voor een kickstart van het Italiaanse bedrijf en voor nog meer trofeeën: zilver in de Six Days, de Europese endurance- en karttitel, een trial-wereldtitel en verschillende nationale trial- en motorcross-titels.

Belgisch luik

Ook de Belgen hebben bijgedragen aan de geschiedenis van het merk. Bernard Cordonnier werd Belgisch kampioen trial in 1987 maar draaide ook verschillende jaren mee in het WK. Hij behaalde met SWM in 1983 de zevende plaats, zijn beste ranking ooit.

De wederopstanding

In 1984 ging SWM in liquidatie en de productie werd gestaakt. Er zijn vandaag nog steeds mensen die met SWM’s rijden in klassieke en twinshock trials in het Verenigd Koninkrijk. Onderdelen voor Rotax-motoren zijn nog steeds goed verkrijgbaar, en veel van de andere onderdelen die uit productie gingen, zoals de Acerbis-plastics, worden geproduceerd en gedistribueerd door gespecialiseerde bedrijven zoals MotoSWM in het VK en MidWest SWM in de VS.

Ingenieur Ampelio Macchi, voorheen werkzaam bij Cagiva, Aprilia en Husqvarna, is de drijvende kracht achter de wederopstanding van het merk SWM. In 2014 werden op de EICMA zes nieuwe modellen getoond. En met onder andere een Italiaanse nationale titel en een derde plaats op het WK Supermoto (en nog zoveel meer!) met de SM500R, heeft het “nieuwe” SWM zijn strepen al verdiend. De financiering van het bedrijf is afkomstig uit China via de entiteit Shineray Group. SWM is nog steeds gevestigd in Varese, Italie. Vandaag bestaat het Benelux gamma uit 9 modellen, van de Outlaw 125 scrambler over de agressieve SM500R supermotard tot de Six Days 500 en zijn vette knipoog naar het roemrijke verleden van het merk.